Sinds 2011 werk ik aan een stripboek over de ervaringen van militairen en veteranen uit mijn woonplaats, die tussen 2001 en 2010 in Afghanistan hebben gediend.
Wat maak je mee tijdens een uitzending? Hoe kom je ervan terug. Op deze blog houd ik het proces bij en plaats ik teasers en indrukken van het boek. Uitgavedatum staat nog niet vast maar houdt daarvoor deze blog in de gaten.

maandag 30 maart 2015

We zijn op een derde van ons streefbedrag

36% van het streefbedrag is binnen en dit na bijna twee weken. Allereerst onze dank aan de donateurs maar ook aan iedereen die het project heeft gedeeld. Bijzonder is in de reacties te lezen dat er ook mensen doneren die in eerste instantie misschien nog niet eerder van het project hadden gehoord. Maar ook opvallend zijn reacties van donateurs die zelf hebben gediend in Afghanistan of veteraan zijn, hieronder enkele reacties van donateurs.

- "De uitzending die ik ook gedraaid heb. hoe kan ik dit niet steunen!
 Respect en dank!" -

- "Omdat ik het geweldig vind dat een jonge kunstenaar zijn hart volgt." - 

- "Jules combineert twee grote liefdes van mij: strip en journalistiek. 
Reden waarom ik zijn project graag ondersteun."- 

- "Gefeliciteerd Jules met dit project. Super! 
Dat het maar een succes mag worden!"-

De video 'Het kan een ander altijd gebeuren, maar jou niet' is ook heel veel gedeeld en de afgelopen week ruim 18.000 keer bekeken. Het blijft kijkers aangrijpen. Waarom? Een animatie kan evenveel, zo niet meer, indruk op iemand maken als realistische filmbeelden. Het geschreven verhaal en realistische beelden vormen een combinatie, die de striptekenaar veel mogelijkheden geeft om de gebeurtenis meer verhalend te vertellen. Dat is wat er zo krachtig is aan journalistieke strips. Er is meer ruimte voor bezinning op het nieuws. Dit verwoorde Gerard Smit al eerder in een beschouwing over de animatie.

Dat is ook een aspect dat we met het boek hopen te bereiken. Een ieder kan daarbij helpen door het project te steunen en laat het ons weten als je vragen of suggesties hebt, wij zijn er blij mee. Reacties kunt u mailen naar afghanistanstrip@gmail.com.

Uiteraard is er weer een teaser. In 'Heeft het zin?' maakt een officier van dichtbij mee hoe dat de transities verlopen waarbij ISAF (International Security Assistance Force) taken overdraagt aan de Afghanen. Jules spreekt met hem erover of dat er werkelijk iets is bereikt in Afghanistan en waaraan hij kon merken dat er verandering was.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten