Sinds 2011 werk ik aan een stripboek over de ervaringen van militairen en veteranen uit mijn woonplaats, die tussen 2001 en 2010 in Afghanistan hebben gediend.
Wat maak je mee tijdens een uitzending? Hoe kom je ervan terug. Op deze blog houd ik het proces bij en plaats ik teasers en indrukken van het boek. Uitgavedatum staat nog niet vast maar houdt daarvoor deze blog in de gaten.

dinsdag 16 juli 2013

Weer aan de slag!


Na een fantastisch bezoek aan Kabul en de publicatie van de reportage 8 juni in Vonk van de Volkskrant, heb ik weer de tijd om me volledig te focussen op het stripboek. Al vrij snel na het afstuderen ben ik begonnen met de verhalen nalopen, details verbeteren en soms ook ingrijpende verbeteringen waarbij hele pagina's aangepakt werden.
Wat voor verbeteringen komen er dan bij kijken? Hoeveel werk zit er nu eigenlijk in? Nou een hele hoop!

Een kijkje in het werkproces

In 2011 en 2012 heb ik verschillende gesprekken gehad met milirairen en veteranen uit mijn dorp die in Afghanistan hebben gediend. Naar aanleiding van het gesprek ga ik verhalen uitzoeken om te tekenen. 
Dan maak ik een scenario en beschrijving van de plaatjes en tekst. 

Vervolgens kleine schetsen en uiteindelijk kom ik tot een uiteindelijke schets van het hele verhaal en dat wordt gecheckt door de geïnterviewde die nog suggesties of op en aanmerkingen erbij kan plaatsen. 
Daaropvolgend maak ik het uiteindelijke verhaal en werk ik met potlood en Oost-Indische inkt.

die scan ik in en bewerk en kleur het vervolgens in Photoshop.
De laatste tijd ben ik bezig geweest met detailbewerkingen. Zoals tekstkaders efficiënter positioneren. Niet dat ze gaan storen in een mooie plaat. Het moet geen afbreuk doen aan elkaar. Het plaatje wordt uiteindelijk gevormd door de tekening en de tekst. Soms worden plaatjes verworpen en komt er een betere voor in de plaats terug.


Affijn. Uiteindelijk komt het er met al die bewerkingen op neer dat een hele pagina (spread) geheel in balans moet zijn. De pagina's zijn een geheel. 

61 pagina's aan verhaal zijn af. 10 speciale pagina's, een begrippenlijst en kaartjes van Afghanistan en Uruzgan en nog een klein aantal verhalen zullen worden toegevoegd en dan komt het boek straks al gauw op 90 pagina's.
Er zullen twee versies verschijnen. Een paperback en hard-cover. De paperbacks zijn allen hetzelfde, maar de hard-covers zullen geen van allen hetzelfde zijn. Van deze zal de kaft deels vervaardigt zijn van Nederlandse legerkleding die in Afghanistan werd gedragen. 

Complete verhalen zal ik niet meer of heel zelden nog plaatsen op de blog. Nieuws, vorderingen en teasers zullen daarentegen wel weer de komende tijd geplaatst worden.
Hieronder nog op een rij de strips die ik eerder publiceerde op de blog. Allen zijn ondertussen behoorlijk aangepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten